ReklamaA1 - Odysseya Yachts

Czy Mazury mogą konkurować o turystów z górami i morzem?

BieżąceInwestycje6 marca 2024, 10:09Komentarzy: 1
 fot. mazury24.eu

W Mikołajkach na Mazurach odbywa się IX Europejski Kongres Samorządowy, w którym uczestniczą samorządowcy z całej Polski. Portal Strefa Biznesu przeprowadził ciekawą rozmowę z burmistrzem tego miasta, Piotrem Jakubowskim na temat inwestycji na Mazurach oraz o szansach jeszcze większego turystycznego rozwoju tego regionu.

Burmistrz Mikołajek mówi, że przy tak intensywnym ruchu turystycznym, który ma miejsce w lipcu i sierpniu, trzeba dbać szczególnie o to, aby miał on charakter usystematyzowany, stąd pomysł na szlak rowerowy wraz z infrastrukturą (miejsca odpoczynku, toalety). Przebudowa marin i portów pozwala skanalizować ruch turystyczny na wodzie i ograniczyć cumowanie na dziko w zatoczkach i trzcinowiskach. To z kolei pomaga walczyć pozostawia z plagą pozostawiania śmieci w przypadkowych miejscach i niszczenia brzegów.

- Mieliśmy tez inne problemy: budowa domów letniskowych przy brzegach i domów na wodzie, ustawianie różnego rodzaju mieszkalnych czy gastronomicznych barek, pomostów, niszczenie skarp i trzcinowisk. Dlatego postanowiliśmy opracować miejscowy planu zagospodarowania przestrzennego dla jeziora, który znacznie ograniczy tego typu działania i pozwoli je mieć pod kontrolą. Jesteśmy chyba jedyną gminą w Polsce, która ma taki MPZP, Podjęliśmy też uchwałę o opracowaniu takiego planu dla naszych pozostałych jezior – Śniardw i Tałt – mówi burmistrz Piotr Jakubowski. - W planach wyznaczamy miejsca bezwzględnie chronione przed wycinką drzew, niszczeniem skarp, chroniące szlaki migracji zwierząt itp. Muszę powiedzieć, że naszym pomysłem zainteresowały się nawet gminy z odległych regionów. Zderzamy się też z silną ingerencją inwestycyjną i próbami fragmentaryzacji terenu w bezpośrednim sąsiedztwie unikatowych obszarów chronionych, w związku z tym przyjmujemy MPZP także dla tego typu obszarów.

Problemem są jednak tereny pozbawione planów oraz takie, które mają plany sprzed 20 lat nieodpowiadające dzisiejszym standardom ochrony krajobrazu.

- Od lat w sezonie letnim odwiedzają nas dziesiątki tysięcy żeglarzy, miłośników jezior i lasów, turystyki rowerowej itp. Robimy wszystko by krótki sezon turystyczny wydłużyć. Od 27 do 30 czerwca odbędzie się u nas jubileuszowy ORLEN 80. Rajd Polski, który jest siódmą rundą WRC. Impreza przyciąga wielką rzeszę ludzi, między innymi rajdowców i kibiców sportów samochodowych – mówi burmistrz Mikołajek. - Tuż po rajdzie organizujemy tradycyjne Dni Mikołajek z Festiwalem Rybnym „Rybkę na zdrowie”. To okazja na pielęgnowanie tradycji i historii regionu, zwłaszcza legendy o Królu Sielaw, który znajduje się w herbie miasta. Z kolei Festiwal Rybny to prezentacja walorów kulinarnych naszej kuchni opartej na darach mazurskich jezior. Ponad 1000 kg ryb podawanych na różne sposoby od lat przyciąga smakoszy, a dla kucharzy uczestniczących w warsztatach jest to okazja do szlifowania swoich umiejętności.

Największe zrealizowane przedsięwzięcie inwestycyjne na Mazurach to przebudowa infrastruktury wodnych szlaków Wielkich Jezior Mazurskich.

- Od Pisza aż do Węgorzewa zrewitalizowaliśmy nabrzeża, porty, mosty i kładki nad jeziorami. Dzięki udziałowi Wód Polskich zmodernizowane zostały wszystkie kanały oraz zbudowana nowa śluza do przepraw statków pasażerskich pomiędzy jeziorami Bełdany i Nidzkie. Wyremontowana jest także zabytkowa śluza Guzianka 1. To największe przedsięwzięcie na mazurskim szlaku od czasów przedwojennych. Ponad 100-km szlak zyskał nowe oblicze, stał się bezpieczny dla użytkowników, posiada nowe miejsca do cumowania z nowoczesnym zapleczem sanitarnym i infrastrukturą żeglarską podnoszącą komfort użytkowników – mówi Piotr Jakubowski. - Stworzyliśmy także Mazurską Pętlę Rowerową, czyli szlak wokół Wielkich Jezior Mazurskich. Liczy ponad 300 km i biegnie przez najpiękniejsze i najcenniejsze atrakcje naszego obszaru, w znacznej części w pobliżu brzegów jezior. Wyposażony jest w miejsca wypoczynku i technicznego wsparcia rowerzystów oraz wieże widokowe. Szlak ma zróżnicowany charakter, znaczna jego część to ścieżki utwardzone asfaltowe lub z kostki, część to drogi szutrowe W Węgorzewie połączy się z północno-wschodnim szlakiem Green Velo, który zaczyna się w Elblągu, a kończy w Bieszczadach.

Jak zapowiada samorządowiec, teraz skupią się na rozbudowie zielonej infrastruktury na szlaku żeglarskim. Chodzi o ochronę dzikich brzegów, rozbudowę zaplecza sanitarnego portów i marin, a przede wszystkim zorganizowany odbiór ścieków z łodzi – to największy problem, ponieważ z powodu małej liczby punktów odbioru i brak nawyku oddawania ścieków, nieczystości z większości jachtów wypuszczane są wprost do jezior.

- Zadbamy też o ostrzejsze prawo chroniące mazurskie wody. Zadanie spotkało się z dużym zainteresowaniem przedstawicieli UE, uzyskaliśmy niezbędne zapewnienie finansowania. Chcemy, by beneficjentami projektu byli przedsiębiorcy zajmujący się wynajmem żaglówek i łodzi, właściciele portów – mówi Piotr Jakubowski. - Pracujemy nad przedsięwzięciem związanym z dziedzictwem kulturowym Mazur – siecią małych lokalnych muzeów, które będą pokazywały różne elementy dziedzictwa historycznego poszczególnych miejscowości, np. związane z rybactwem, gospodarką leśną, kolejnictwem, legendami i podaniami mazurskimi.

Więcej w portalu Strefa Biznesu

ReklamaC1 - Patronite

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 4

• 1
  • 0

ReklamaB0 - Karos Pomosty Pływające

Daj nam znać

Jeśli coś się na Mazurach zafascynowało, wzburzyło lub chcesz się tym podzielić z czytelnikami naszego serwisu